a3c788c57e423fa9c177544a4d5d1239
Czwartek, 27 lipca 2017
Imieniny: Natalii, Aureliusza, Jerzego

szybkajazda.pl - portal lifestylowy/Twój portal lifestylowy

RSSStrona startowa
Dodaj jako startową

UWAGA! Strona zawiera treści o tematyce erotycznej,
przeznaczona jest tylko dla osób pełnoletnich.
Jeżeli nie ukończyłeś jeszcze 18 lat, kliknij "Rezygnuję" i opuść to miejsce. Klikając "Wchodzę" oświadczasz, że jesteś osobą pełnoletnią i chcesz oglądać treści erotyczne z własnej, nieprzymuszonej woli.

Bezpieczny powrót do uprawiania sportu po długiej przerwie jest możliwy tylko pod okiem fizjoterapeuty

2015-09-11
Bezpieczny powrót do uprawiania sportu po długiej przerwie jest możliwy tylko pod okiem fizjoterapeuty

Organizm przyzwyczajony do siedzącego trybu nie jest w stanie szybko przestawić się na wzmożony wysiłek. Problemem jest nie tylko brak kondycji fizycznej, lecz także osłabienie mięśni. Chęć zmiany stylu życia i początkowy zapał mogą więc przynieść więcej szkody niż pożytku. Każdy, kto chce wrócić do aktywności fizycznej, powinien skorzystać z pomocy fizjoterapeuty - radzą specjaliści.

Fizjoterapeuci tłumaczą, że bez odpowiedniego przygotowania motorycznego szybko można przeforsować organizm. Dlatego podstawową zasadą powrotu do uprawiania sportu jest stopniowe zwiększania wysiłku.

- Jeżeli weźmiemy pod uwagę dyscyplinę, która w tej chwili jest najbardziej popularna, a więc różnego rodzaju biegi, to tu należy zwrócić uwagę na to, że niestety siedzący tryb życia powoduje, że te mięśnie, które nas napędzają, ulegają przykurczowi, osłabieniu, a z kolei mięśnie, które są odpowiedzialne za stabilizację naszego tułowia w trakcie biegu, są rozciągnięte, a przez to osłabione - mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Tomasz Marek, kierownik Centrum Kompleksowej Rehabilitacji.

Jeśli wraca się do aktywności po długiej przerwie, to szybko można nabawić się kontuzji. W przypadku biegów, które wybiera blisko 20 proc. Polaków, są to między innymi: skręcenia, zwichnięcia i naderwania mięśni lub wiązadeł. Niemal natychmiast pojawiają się również bolesne zakwasy.

- Myśląc o bieganiu, nie tylko powinniśmy myśleć o samym przemieszczaniu się z punktu A do punktu B zgodnie z tykaniem zegarka, lecz także o tym, żeby to było bezpieczne, dobrze byłoby poświęcić trochę czasu treningowi uzupełniającemu, który zająłby się poprawą lub odbudową odruchowej kontroli prawidłowego ustawienia naszego ciała, odpowiedniemu uelastycznieniu mięśni i wzmocnieniu ich - tłumaczy Tomasz Marek.

Najlepiej skorzystać z pomocy profesjonalistów, którzy dopasują ćwiczenia pod kątem uprawianego sportu i pomogą przygotować mięśnie do wzmożonego wysiłku.

- Wizyta u fizjoterapeuty, który zajmuje się ruchem, pozwoli nam uświadomić sobie, czy ruch, który wykonujemy, wykonywany jest zgodnie ze wzorcem, zarówno biomechanicznym, jak i technicznym. Warto jest poszukać fizjoterapeuty, który jest nie tylko specem od biomechaniki, od ruchu, lecz także sam uprawia daną dyscyplinę sportu, bo jest wtedy gwarantem bezpieczeństwa i efektywności - radzi Tomasz Marek.

Trenerzy radzą także, by korzystać z profesjonalnych gadżetów dla biegaczy, które korygują niedoskonałości i pomagają określonym partiom ciała dopasować się do określonego wysiłku .

- Na rynku są wyspecjalizowane sklepy, które proponują buty dla pronatorów, supinatorów. To są określenia związane z odpowiednim kształtem stóp i pewnym nawykiem stawiania stopy. Dobrze byłoby też np. w ramach obuwia skorygować je o jakąś zmodyfikowaną wkładkę dla aktywnych - mówi Tomasz Marek.

Z badań CBOS-u wynika, że najbardziej popularnym sportem jest jazda na rowerze. Ponad połowa Polaków w ten sposób relaksuje się i dba o swoją kondycję fizyczną.

- Z pozoru prosta dyscyplina, jaką jest jazda na rowerze, może również sprawić dużo kłopotów, jeżeli nie uzmysłowimy sobie, jak ważną rzeczą jest odpowiednie dobranie np. wielkości ramy rowerowej lub samej techniki naciskania na pedały. Ma to ogromne znaczenie dla ewentualnie powstającego przeciążenia w obrębie szyi, kręgosłupa lędźwiowego i stóp - dodaje Tomasz Marek.

Poza jazdą na rowerze Polacy wybierają pływanie (28 proc.), turystykę pieszą (16 proc.), piłkę nożną (14 proc.), siatkówkę (14 proc.), gimnastykę, fitness i  aerobik (13 proc.).

Newseria Lifestyle

Fot.Newseria

Tagi: aktywnośc fizyczna, bieganie, jazda na rowerze, kondycja fizyczna, kontuzje, nadwyrężenia, pływanie, sport, uprawianie sportu, wzmożony wysiłek, zwichnięcia

Podziel się
ocena 0,00
Czytaj także


Dodaj komentarz
Dodaj komentarz

CAPTCHA Image

A co Ty o tym sądzisz? Napisz jakie jest Twoje zdanie...

Asset4us rapport

NewsletterZapisz się na newsletter!

Newsletter