a5c19964ae82e0426bbdb1412a954a3a
a3c788c57e423fa9c177544a4d5d1239
Piątek, 21 lipca 2017
Imieniny: Daniela, Dalidy, Benedykta

szybkajazda.pl - portal lifestylowy/Twój portal lifestylowy

RSSStrona startowa
Dodaj jako startową

UWAGA! Strona zawiera treści o tematyce erotycznej,
przeznaczona jest tylko dla osób pełnoletnich.
Jeżeli nie ukończyłeś jeszcze 18 lat, kliknij "Rezygnuję" i opuść to miejsce. Klikając "Wchodzę" oświadczasz, że jesteś osobą pełnoletnią i chcesz oglądać treści erotyczne z własnej, nieprzymuszonej woli.

5451fe7b23d89ec590bbdbb6a317f37e

Zdrowe Kieszonkowe radzi. Wakacyjna dieta ucznia

2017-07-15
Zdrowe Kieszonkowe radzi. Wakacyjna dieta ucznia

Wakacje to czas podróży dalekich i bliskich, kiedy zachowanie zasad zdrowego żywienia dzieci może być sporym wyzwaniem. Zdrowe Kieszonkowe podpowiada jak ułożyć dobrą wakacyjną dietę

- Niewątpliwie sprzyja nam w tym okresie ogromna różnorodność warzyw i owoców. Warto z niej korzystać i wprowadzić do dziecięcego menu jak najwięcej tych produktów - mówi Marta Konował, dietetyczka współpracująca z projektem zdrowotno-społecznym Zdrowe Kieszonkowe. - To również doskonały czas na to, by wprowadzić zasady zdrowego żywienia w rodzinie.

Jak sporządzać posiłki podczas wakacji, by były wartościowe?

Latem wysokie temperatury powodują zmniejszenie apetytu u dzieci. Mimo wszystko należy dbać o spożywanie przez nie 4-5 posiłków w ciągu dnia (śniadanie, obiad, kolacja plus przekąski). Powinny to być posiłki lekkie i orzeźwiające. Latem świetnie sprawdzą się sałatki warzywne i owocowe, koktajle mleczno-owocowe i smoothie z owoców, chłodniki na bazie kefiru lub maślanki oraz pasty warzywne.

Pełnowartościowy posiłek powinien składać się z czterech elementów:

  • Produktów dostarczających białka - chude mięso, ryby, jaja, strączki (np. fasola, soczewica, ciecierzyca), produkty mleczne
  • Produktów dostarczających węglowodanów złożonych - kasz, ryżu, ziemniaków, makaronu
  • Produktów dostarczających zdrowych tłuszczów - orzechy, nasiona, pestki, oleje roślinne, awokado
  • Warzyw i owoców

- Warto pamiętać o tym, że warzywa powinny stanowić połowę talerza, produkty dostarczające węglowodanów złożonych - jedną czwartą i tyle samo produkty dostarczające białka - dodaje Marta Konował. - Zdrowe tłuszcze powinny stanowić jedynie niewielki dodatek  - łyżeczka oleju lub oliwy albo łyżka orzechów/pestek.

Na wycieczce lub biwaku

Na wyjazdy warto zabierać ze sobą samodzielnie przygotowane kanapki z pełnoziarnistym pieczywem i koniecznie z dodatkiem warzyw. W ramach przekąski świetnie sprawdzą się sezonowe owoce - brzoskwinie, morele, czereśnie, owoce suszone lub orzechy. Zabierając na biwak turystyczną kuchenkę gazową można przygotowywać gotowane jajka lub owsianki na wodzie z dodatkiem orzechów i suszonych owoców.

Jedząc na mieście warto wybierać potrawy z duża ilością warzyw i owoców - sałatki, zupy, chłodniki, koktajle owocowe, grillowane mięsa i ryby.

 

Czym najlepiej gasić pragnienie podczas letnich upałów?   

Wysokie temperatury panujące latem powodują wzmożoną utratę wody z organizmu wraz z potem. Wakacje to czas, kiedy należy zwrócić szczególną uwagę na odpowiednie nawadnianie organizmu dzieci i dorosłych. Każdy z nas powinien wypijać 1,5-2 litry płynów każdego dnia. W upalne dni i podczas aktywności fizycznej ilości te powinny być jeszcze większe.

Najlepszym płynem do nawadniania organizmu jest woda. W przeciwieństwie do soków czy napojów, nie dostarcza ona ani cukru, ani kalorii. Dzięki temu nie sprzyja nadwadze i otyłości.

- Wodę należy pić przez cały dzień, małymi łykami. Najlepiej jest wypijać tyle, aby nie doprowadzać do pojawienia się uczucia pragnienia, które sygnalizuje nam o odwodnieniu organizmu - mówi Marta Konował.

Wodę można urozmaicić plastrem cytryny, limonki, miętą, truskawkami, malinami lub innymi ulubionymi owocami. Należy unikać tzw. „wód smakowych" kupowanych w sklepach. Wbrew pozorom, z wodą mają niewiele wspólnego, gdyż większość z nich zawiera dodatek cukru, aromatów i konserwantów.

Zdrowe słodycze i suche przekąski - czym zastąpić puste kalorie?

Słodycze najlepiej jest zastępować świeżymi lub suszonymi owocami. Można z nich przygotować koktajle (np. jogurt naturalny lub mleko zmiksować z truskawkami i bananem), ciasta owocowe na bazie mąki pełnoziarnistej, sałatki owocowe lub pyszne pralinki. Te ostatnie przygotowuje się z dowolnych owoców suszonych i orzechów.

- Ulubione owoce suszone (np. daktyle, śliwki suszone, morele suszone) należy zalać wrzącą wodą i odstawić na kilka minut - mówi dietetyczka. -  Po tym czasie odcedzić je i zmiksować za pomocą blendera. Następnie dodać zmiksowane na proszek orzechy (w proporcji 1: 1) i dłonią zagnieść ciasto. Formować z niego małe kulki, które można obtaczać w kakao, wiórkach kokosowych lub mielonych orzechach. Szczególnie polecam połączenie daktyli z orzechami nerkowca - pychota!

 

Lato bez wyrzeczeń - czas na lody

Zdrowe lody możemy przygotować własnoręcznie w domu.

- Przepis jest prosty: miksujemy owoce (np. maliny, truskawki, borówki) z lodem - powstaje smoothie. Można również obrać banana, pokroić go w plastry, zamrozić, a następnie wyjąć z zamrażarki i zmiksować z odrobiną mleka i truskawek, malin czy jagód. Jeść od razu - radzi Marta Konował.

 

Dieta dla dzieci aktywnie uprawiających sport

Dieta dzieci aktywnych fizycznie nie powinna znacząco różnić się od diety zalecanej dla dzieci i młodzieży. Ważne, aby była ona urozmaicona, bogata w warzywa i owoce, pełnoziarniste produkty zbożowe, naturalny nabiał, jajka, ryby, chude mięso, orzechy, pestki, oleje roślinne. Warto pamiętać o tym, że dzieci intensywne ćwiczące mają większe zapotrzebowanie energetyczne w przeciwieństwie do ich mniej aktywnych rówieśników. Nie oznacza to jednak, że mogą one spożywać więcej cukru, słodyczy, fast foodów czy słodkich napojów. Zwiększone zapotrzebowanie kaloryczne powinno być pokrywane przez zdrowe, wartościowe produkty.

Dzieci uprawiające sporty powinny szczególnie dbać o wypijanie odpowiedniej ilości wody, ponieważ aktywność fizyczna powoduje zwiększoną utratę płynów z organizmu. 


Zdrowe żywienie zbiorowe na obozach i koloniach    

- Zdrowe żywienie zbiorowe powinno opierać się na zasadach zdrowego żywienia - mówi dietetyczka. - Wszystkie posiłki na obozach i koloniach powinny więc zawierać porcję warzyw lub owoców i opierać się na pełnoziarnistych produktach zbożowych, naturalnym nabiale, jajkach, rybach, chudym mięsie, orzechach, pestkach, olejach roślinnych. Najlepiej, aby potrawy smażone pojawiały się jak najrzadziej. Zalecane są natomiast potrawy przygotowywane metodą gotowania w wodzie lub na parze, duszenia, pieczenia w rękawie lub w folii.

Organizatorzy obozów i kolonii powinni zadbać o dostęp do zdrowych przekąsek, po które dzieci mogłyby sięgać pomiędzy posiłkami. Mogą nimi być sezonowe owoce lub orzechy.

 

Zdrowe Kieszonkowe to projekt społeczno-zdrowotny, który zrodził się w Białymstoku. Dedykowany jest do szkół podstawowych. Uczniowie mają dostęp do zdrowych przekąsek i napojów  w urządzeniach vendingowych, obsługiwanych bezgotówkowo. Dzieci posługują się kartami i brelokami, wcześniej aktywowanymi poprzez platformę internetową. Poprzez konto rodzice mogą śledzić historię zakupów czy ustawić limity wydatków. Projekt funkcjonuje od 2 lat i swoim zasięgiem obejmuje całą Polskę.

źródło: Newseria

Podziel się
ocena 0,00
Czytaj także


Dodaj komentarz
Dodaj komentarz

CAPTCHA Image

A co Ty o tym sądzisz? Napisz jakie jest Twoje zdanie...

Asset4us rapport

NewsletterZapisz się na newsletter!

Newsletter